RSS

Pages

APA YANG SAYA FAHAM


SALAM...


1. Definisi Kaunseling

- kaunseling ialah satu proses di mana kaunselor menolong klien membantu dirinya menyelesaikan masalahnya dengan menggunakan kemahiran kaunseling dan teori kaunseling.

- Kaunselor adalah seorang yang diiktiraf dan mempunyai latar pendidikan yang berkaitan serta mendapat latihan dan pendedahan teknik- teknik kaunseling.

- Menurut Roger, sesi kaunseling melibatkan seorang kaunselor yang berada dalam keadaan congruent dan klien berada dalam keadaan incongruent.


2. Perbezaan antara perhubungan menolong, kaunseling, dan psikoterapi.

1. Menolong adalah bantuan yang disediakan oleh pelbagai pihak yang menyediakan perkhidmatan nasihat untuk mengatasi krisis yang memaksimakan potensi mereka dalam segala aspek kehidupan. Kaunseling ialah satu proses di mana kaunselor menolong klien membantu dirinya menyelesaikan masalahnya dengan menggunakan kemahiran dan teknik kaunseling. Psikoterapi ialah satu proses yang melibatkan manusia yang kritikal dan tidak normal dan menggunakan alat serta ubatan yang merawat pesakitnya dalam jangka masa yang tertentu.


2. Proses menolong memerlukan jangka masa yang tidak menentu dan pada bila- bila masa sahaja. Proses kaunseling pula memerlukan masa yang tertentu bergantung pada masalah klien, kebiasaannya memerlukan 8- 12 sesi. Proses psikoterapi pule memerlukan jangka masa yang panjang sehingga 20- 24 sesi atau lebih.


3. Proses menolong tidak membabitkan pendekatan yang khusus dan kebiasaannya dari segi nasihat dan bimbingan kepada orang lain. Proses kaunseling menggunakan pendekatan melalui teori kaunseling dan teknik- teknik kaunseling. Proses psikoterapi pula menggunakan pendekatan psikoteraputik dan diagnosis.


4. Proses menolong bertujuan untuk membantu seseorang menghadapi masalah dalam rutin harian dan mencapai matlamat. Proses kaunseling bertujuan untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan emosi dan kognitif dengan menggunakan teknik kaunseling. Proses psikoterapi bertujuan untuk merawat masalah emosi yang kritikal dan abnormal.


3. Keperluan Terhadap Kaunseling

Keadaan berubah dalam sosial dan kelompok masyarakat

Tekanan emosi yang menyempitkan pemikiran sehingga gagal berfikiran rasional.

Membantu individu menentukan matlamat yang konsisten mengikut kemampuan dan potensi mereka.

4. Pembentukan personality kaunselor yang berkesan

Kesedaran diri dan nilai

o siapa saya?/ apa kepentingan saya?/ apa kepercayaan saya terhadap orang lain?

o Membantu kaunselor berlaku jujur dengan diri mereka sendiri dan juga kepada klien serta mengelakkan daripada berlakunya ketidakadilan terhadap klien demi kepentingan diri sendiri.


Kesedaran tentang pengamalan budaya

o Memahami latar belakang klien, bahasa, jantina dan agama. Kaunselor tidak sama dengan klien, maka penting bagi kaunselor untuk menyesuaikan diri mengikut perspektif budaya klien.


Keupayaan untuk menganalisa perasaan sendiri

o Kaunselor sewajarnya bijak mengawal emosi dan bertindak secara rasional supaya klien tidak dapat mengesan sebarang perubahan yang tidak menyenangkan oleh kaunselor.

o Contohnya, sekiranya klien tidak dapat insight seperti mana yang kaunselor inginkan, kaunselor tidak boleh menunjukkan perasaan kecewa.


Keupayaan bertindak sebagai model dan orang yang berpengaruh

o Kaunselor seharusnya mempunyai kehidupan yang sempurna di mata klien supaya klien mampu mengembangkan potensi dirinya melalui kemahiran kaunselor tanpa sebarang keraguan.


Altruism and compassion

o Berminat untuk berkhidmat kepada orang lain tanpa memikirkan demi kepentingan diri semata- mata.


Beretika

o Berpegang teguh dengan etika yang digariskan dan sebagai panduan rujukan sebelum melakukan tindakan yang sewajarnya demi kesejahteraan klien dan orang yang terlibat.


Bertanggungjawab


Berkeupayaan untuk menguasai orang lain

o Mengubah klien ke arah yang positif.



MODEL YANG SAYA PEGANG IALAH MODEL CARKHUFF

sOry sbb tak jelas.. tapi yg penting nampak arrow tu kan.

Terdapat 3 FASA : EXPLORING- UNDERSTANDING- INITIATING


EXPLORING:

Sewaktu ATTENDING stage, CR. ATTEND dengan GENUINESS AND CONGRUENT, UNCONDITIONAL POSITIVE REGARD, EMPATHY; supaya CL. akan INVOLVED. CR. RESPONSE, menggunakan kemahiran seperti penstrukturan (masa, peranan CR. & CL.), parafrasa, clarification, rumusan,refleksi; apabila CL. menyatakan permasalahan atau menceritakan tentang dirinya. Dalam waktu itu, CL. EXPLORE dirinya sendiri dengan bantuan CR.

UNDERSTANDING:

CR. PERSONALIZED lebih terperinci mengenai masalah CL. dengan menggunakan pendekatan teori, serta melihat dari segi kognitif, moral, dan emosi. Dengan pendekatan yang digunakan oleh CR., CL. UNDERSTAND, mampu memahami lebih mendalam dan mendapat 'insight' tentang masalah yang dihadapi supaya CL. harus menyelesaikannya. sewaktu fasa ini, antara kemahiran yang CR. gunakan ialah INTERPRETATION, IMMEDIATION, FEEDBACK, SELF-DISCLOSURE, dan CONFRONTATION; bertujuan agar CL. memahami dan mampu mendapat 'INSIGHT'.

INITIATING:

CR. INITIATE supaya CL. mampu BRAINSTORM bersama- sama CR. mencari alternatif, dan CR. memberi GIVING INFORMATION, DIRECT GUIDANCE (homework), DIRECTIVE (advisement process); sekiranya perlu. Selepas CL. menentukan keputusan (DECISION MAKING), CL. akan ACTION.

sekiranya ACTION yang dijalankan tidak mencapai matlamat yang dibincangkan, CR. memberi FEEDBACK dan CL. EXLORE semula alternatif- alternatif.


Sekian sahaja ringkasan NOTA IMAN. see ya!!ALL THE BEST kepada semua PEMBACA!!

INSYA' ALLAH...(-_-)




6 sharing.caring.loving.helping.:

s A i F u L z A k W a N ® said...

very informative...
pasni spe yg bce leh la jd kaunselor ek..hehehe..smue dh tau ni..
tp ssh gk nk jd ek..mcm2 fasa ade..

yah yg penting sharing kn..
sharing is caring is helping is loving..(^_^)

gud luck n all the best to u too..chaiyok2!!!..u can do it..remember ur contract..

p/s: dh hebat ea..keyword pon dh bsr kn..mknenye nk stress kn bnde tu..gud2..keep it up..u can improve more n klu leh pasni leh la try pkai kaler lak..klu x de kaler leh dtg kls sy..sy kasi pnjm kaler luna..

hip..hip..hooreyy..(^^,)

(^_^) tHiNk HaPpY tHoUgHt ®

I M A N said...

sangat membina kOmen saudara..haha

tq2 atas sokongan yg memberangsangkan, i remember lOrhhh...huahuahua...cOntract is Ours..hehe

p/s: kita guna pensil jer, nak biasakan utk exam htmkn omr..practise makes perfect!yeah!!haha..tp t kita nak pnjm LUNA ea..nk kaler lein..

hOoyeh!!<(~_~)V

s A i F u L z A k W a N ® said...

lawa sign die..hehehe..
suke2..(^_^)

░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░ ░█░░░█░█▀░░░█▀░░▄▄░░█░░█▀█░█░░▀▄░ ░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░

kyrel said...

fuiyoooo.... memang menarik entri kali ini!!! terima kasih sudi berkongsi (^____^)v

terutama sekali disambut gadis ayu berbaju merah untuk meraikan pengunjung wah... beliau sangat comel.. ngeee...(^0^) kirim salam saya kepada beliau ya!!! (^^,)

I M A N said...

ambOy2!
der kerang di sblik pintu ye,,,huwaaa..
tq sbb sdi bce..hihihi

p/s: beliau adalah rekaan semata- mata..harap maklum..wee~~

s A i F u L z A k W a N ® said...

tahniah anda telah ditag oleh saya..(^_^)

KLIK SINI