RSS

Pages

Untuk Yang Terakhir Kalinya . . .

Demam exam sudah menjelang.. rasa dedor daa badan habaq hang.... semoga esok aku dan rakan2 seperjuangan n adek aq yang nak exam semuanya sihat sejahtera.. ameenn..

---
--
-
Oleh kerana tahap 'keready-an' aq nak jawab paper esok tak sampai 50%, aq nak share lah kat sini.. untuk pre-exam.. to increase my readiness.. mudah-mudahan.. insya'Allah.. (^__^)
-
-
-

Teori Bowen punya citer weyh.. alhamdulillah.. credit to Puteri Azaz punye blog.. perkongsian beliau mencetuskan idea nak wat esei esok kalau kluar soalan ni..hehehe.. 
eheemmmm...
****

Teori Bowen, atau dikenali juga sebagai Intergenerational Family Therapy, dikatakan ia adalah sebuah sistem emosi wujud dalam sebuah keluarga dan mempengaruhi generasi dengan pola yang berulangan. Seperti contoh, dalam sebuah keluarga saya, ada nenek (generasi 1), bonda n ayahanda saya (generasi 2), dan saya serta adikberadik saya (generasi 3). Berdasarkan yang aq paham, corak emosi yang dibawa dari satu generasi ke satu generasi yang lain berterusan dan mempengaruhi budaya dalam keluarga. Maksudnya, kalau keluarga saya yang jenis mengamalkan budaya bergotong-royong untuk masak di dapur, budaya ini akan berterusan sehingga anak cucu saya lah gamaknya. 

Dan Bowen juga ada menerapkan konsep (1)differentiation of self: Yang bagusnya kalau saya mampu membuat keputusan tanpa kebergantungan yang tinggi terhadap ahli keluarga yang lain. Kalau kawan-kawan lain dapat lihat, ada sesetengah orang perempuan, perlu memenuhi kehendak keluarga dalam memilih jodoh, inilah yang dikatakan differentiation of self yang rendah ataupun sederhana (ada alat untuk mengukur).  


hehehe.. tetiba rasa perlu banyak bacaan lagi pulak.. adoiyai.. setakat ini shj perkongsian saya, harap bermanfaat walau setengah jalan.. hehehe ..

p/s: wish me luck! 
 

0 sharing.caring.loving.helping.: